no-img
پروژه 98

پايان نامه كارشناسي مهندسي برق ـ  الكترونيك - پروژه 98


پروژه 98
اطلاعیه های سایت

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

DOC
پایان نامه کارشناسی مهندسی برق ـ  الکترونیک
doc
شهریور 11, 1399
200 کیلوبایت
تعداد صفحه:112
۲,۵۰۰ تومان
۲,۵۰۰ تومان – خرید

پایان نامه کارشناسی مهندسی برق ـ  الکترونیک


پایان نامه کارشناسی

مهندسی برق ـ  الکترونیک

 

موضوع :

بررسی اثرات شرایط محیطی ( فشار ، دما ، رطوبت و … ) بر عملکرد تجهیزات نیروگاه بخار و بررسی تاثیرات آن روی طراحی تجهیزات

 

 

 

عناوین

چکیده

فصل اول : معرفی تجهیزات نیروگاه بخاری

۱ ـ ۱ ـ مقدمه

۱ ـ ۲ ـ دیگ بخار و تجهیزات جانبی آن

۱ ـ ۲ ـ ۱ ـ مقدمه

۱ ـ ۲ ـ ۲ ـ اکونومایزر

۱ ـ ۲ ـ ۳ ـ درام

۱ ـ ۲ ـ ۴ ـ لوله های دیوارهای محفظه احتراق یا اوپراتور

۱ ـ ۲ ـ ۵ ـ سوپر هیترها

۱ ـ ۲ ـ ۶ ـ دی سوپر هیتر ها یا اتمپراتورها

۱ ـ ۲ ـ ۷ ـ ری هیترها

۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ جنس لوله های بویار

۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ ۱ ـ ساختار میکروسکوپی  فولادها

۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ ۲ ـ اورهیت شدن لوله های بویلر

۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ ۳ ـ تغییرات ساختار فولاد در تحت اورهیت

۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ ۴ ـ اتفاقات اورهیت در نیروگاهها

۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ ۵ ـ بحث و نتیجه گیری

۱ ـ ۳ ـ گرمکن های آب تغذیه

۱ ـ ۴ ـ کوره یا محفظه حتراق

۱ ـ ۴ ـ ۱ ـ ساختمان مشعلها و روشن پودر کردن سوخت در آنها

۱ ـ ۵ ـ تجهیزات جانبی دیگ بخار

۱ ـ ۵ ـ ۱ ـ گرمکن های هوا

۱ ـ ۵ ـ ۲ ـ دریچه های کنترل هوا یا دمپرها

۱ ـ ۵ ـ ۳ ـ دودکش

۱ ـ ۶ ـ فنهای نیروگاه

۱ ـ ۷ ـ والوها

۱ ـ ۸ ـ سیستمهای مرتبط با دیگ بخار

۱ ـ ۸ ـ ۱ ـ مقدمه

۱ ـ ۸ ـ ۲ ـ سیستم کنترل آب تغذیه

۱ ـ ۸ ـ ۳ ـ سیستم کنترل درجه حرارت بخار

۱ ـ ۸ ـ ۴ ـ کنترل فشار بخار

۱ ـ ۸ ـ ۵ ـ کنترل سیستم احتراق

۱ ـ ۸ ـ ۵ ـ ۱ ـ کنترل هوای مشعل

۱ ـ ۸ ـ ۵ ـ ۲ ـ کنترل سوخت مشعل

۱ ـ ۸ ـ ۵ ـ ۳ ـ کنترل فشار محفظه احتراق

۱ ـ ۹ ـ ۱ ـ مقدمه

۱ ـ ۹ ـ ۲ ـ اصول کار و وظایف کندانسور

۱ ـ ۹ ـ ۳ ـ  اثرات وجود هوا در کندانسور

۱ ـ ۹ ـ ۴ ـ انواع کندانسور از نظر خنک سازی بخار

۱ ـ ۹ ـ ۵ ـ وسایل حفاظتی کندانسور

۱ ـ ۹ ـ ۶ ـ تمیز کردن کندانسور

۱ ـ ۱۰ ـ سیستمهای آب گردشی خنک کننده کندانسور

۱ ـ ۱۰ ـ ۱ ـ مقدمه

۱ ـ ۱۰ ـ ۲ ـ انواع سیستمهای خنک کن

۱ ـ ۱۰ ـ ۳ ـ سیستم یکبارگذر

۱ ـ ۱۰ ـ ۴ ـ سیستم چرخشی

۱ ـ ۱۰ ـ ۵ ـ سیستم ترکیبی

۱ ـ ۱۱ ـ توربین بخار و انواع طبقه بندی آن

۱ ـ ۱۱ ـ ۱ ـ مقدمه

۱ ـ ۱۱ ـ ۲ ـ طبقه بندی توربین بخار

فصل دوم : بررسی اثرات شرایط محیطی بر روی عملکرد نیروگاههای بخار

۲ ـ ۱ ـ اثر کمیت های ترمودینامیکی ( فشار و دما ) بروی بازده سیکل نیروگاه

۲ ـ ۲ ـ ۱ ـ وظیفه اصلی چگالنده

۲ ـ ۲ ـ ۲ ـ سیستم آب گردشی نیروگاه

۲ ـ ۲ ـ ۳ ـ عوامل موثر بر برج خنک کن نیروگاه

۲ ـ ۲ ـ ۴ ـ اثرات شرایط محیطی بر کندانسور

۲ ـ ۳ ـ اثرات شرایط محیطی بر روی عملکرد لوبلیر نیروگاه

۲ ـ ۳ ـ ۲ ـ اثرات فشار و دمای محیط بر روی عملکرد بویلر

۲ ـ ۴ ـ بررسی نمونه ای اثرات شرایط محیطی بر عملکرد  نیروگاه بخاری ( تبریز )

۲ ـ ۴ ـ ۱ ـ تاثیر درجه حرارت محیط در مصرف داخلی

۲ ـ ۴ ـ ۲ ـ تاثیر درجه حرات محیط در مصرف آب نیروگاه

نتیجه گیری

۲ ـ ۴ ـ ۳ ـ تاثیر درجه حرارت کم محیط در بهینه سازی مصرف داخلی نیروگاه تبریز

۲ ـ ۴ ـ ۴ ـ تاثیر درجه حرات در افزایش تلفات و کاهش عمر الکتروموتورهای سوخت

۲ ـ ۵ ـ بررسی علل خوردگی لوله های کندانسور واحد یک نیروگاه تبریز

۲ ـ ۵ ـ ۱ ـ شرایط کاری و مشخصات فنی لوله های کندانسور

۲ ـ ۵ ـ ۲ ـ وضعیت ظاهری نمونه لوله

۲ ـ ۵ ـ ۳ ـ نتایج آزمایشات

۲ ـ ۵ ـ ۴ ـ فرم مقطع سوراخ

۲ ـ ۵ ـ ۵ ـ بررسی زیر ساختار لوله

۲ ـ ۵ ـ ۶ ـ علل خوردگی و سوراخ شدن نمونه مورد آزمایش

۲ ـ ۵ ـ ۷ ـ پیشنهادات

۲ ـ ۶ ـ بررسی نمونه ای اثرات شرایط محیطی بر عملکرد نیروگاه بندرعباس

۲ ـ ۶ ـ ۱ ـ اثرات شرایط محیطی بر عملکرد بویلر و تاثیر آن بر طراحی بویلر

۲ ـ ۶ ـ ۲ ـ اثرات شرایط محیطی بر عملکرد توربین

۲ ـ ۶ ـ ۳ ـ اثرات شرایط محیطی بر ژنراتور

۲ ـ ۶ ـ ۴ ـ اثرات شرایط محیطی بر کندانسور

۲ ـ ۷ ـ بررسی نمونه ای اثرات شرایط محیطی بر روی عملکرد نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان

۲ ـ ۷ ـ ۱ ـ اثرات شرایط محیطی بر روی عملکرد بویلر

۲ ـ ۷ ـ ۲ ـ اثرات شرایط محیطی بر عملکرد کندانسور

فصل سوم

نتیجه گیری

مراجع

 

چکیده

شرایط جغرافیای و آب و هوایی در ایران که متاسفانه بیشتر کویر و گرم می باشد کمک می نماید که درصد مصرف داخلی واحدهای بهره برداری شده در ایران از حد بالایی برخوردار باشد بر  این اساس جای زیادی برای کاهش مصارف داخلی واحدهای در حال کار برای پرسنل بهره برداری نیروگاههای بخاری جزء توجه به تغییرات دمای هوای محیط و دیگر شرایط محیطی و نیز میزان بار واحد باقی نمی ماند که به عنوان مثال در نیروگاه کازرون با توجه به راه اندازی واحدها و میزان مصارف کم واحد ها روش مورد عمل در نیروگاه کازرون توجه به دمای محیط و استفاده حداقل از فن های خنک کن روغن و ‌آب می باشد و در نیروگاه تبریز اقدامات نیروگاه جهت کاهش مصارف داخلی و کاهش تلفات حرارتی و الکتریکی بصورت برنامه ریزی جهت خارج نمودن فن های برج با توجه به دمای آب خنک کن و تغییرات دمای هوای محیط و کاهش نسبی مصارف الکتریکی می باشد . این پروژه از سه فصل تشکیل شده است که در فصل اول به معرفی تجهیزات نیروگاه بخار می پردازیم و در فصل دوم به بررسی اثرات شرایط محیطی بر عملکرد نیروگاه بخار و در فصل سوم نیز نتیجه گیری از پروژه و ارائه پیشنهادات و راه حلهایی جهت کاهش مصارف داخلی نیروگاه با توجه به فاکتور شرایط محیطی می پردازد .

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول

معرفی تجهیزات نیروگاه بخاری

 

 

 

۱ ـ ۱ ـ مقدمه

نیروگاههای بخاری یکی از مهمترین نیروگاههای حرارتی می باشد که در اکثر کشورها ، از جمله ایران سهم بسیار زیادی را در تولید انرژی الکتریکی بر عهده دارد به طوری که سهم تولید این نیروگاهها بیش از ۷۰% کل تولید انرژی کشورمان ( در سال ۱۳۷۵ ) می باشد . از مهمترین این نیروگاهها در کشورمان می توان به نیروگاههای شهید محمد منتظری اصفهان ، رامین اهواز ، اسلام آباد اطفهان ، طوس مشهد ، بعثت تهران ، شهید منتظر قائم کرج ، تبریز ، بیستون ، کرمانشاه ، مفتح همدان و بندرعباس اشاره نمود ، مشخصات این نیروگاهها به همراه دیگر نیروگاهها بخاری کشورمان را می توان در جدول ( ۱ ـ ۱ ) مشاهده نمود . در این نیروگاهها از منابع انرژی فسیلی از قبیل نفت ، گاز طبیعی ، مازوت و غیره استفاده می شود ، به این ترتیب که از این سوختها جهت تبدیل به انرژی حرارتی استفاده شده و سپس این انرژی به انرژی مکانیکی ، و در مرحله بعد به انرژی الکتریکی تبدیل می گردد به عبارت دیگر در این نیروگاهها سه نوع تبدیل انرژی صورت می گیرد اولین نوع تبدیل انرژی شیمیایی ( انرژی نهفته در سوخت ) به انرژی حرارتی است که این تحول در وسیله ای بنام دیگر بخار صورت می گیرد این تبدیل انرژی باعث می شود که آب ورودی به دیگر بخار تبدیل به بخار با دمای زیاد شود دومین نوع ، تبدیل انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی است که این تحول در توربین نیروگاه صورت می گیرد و انرژی مکانیکی است که این تحول در توربین نیروگاه صورت می گیرد و انرژی حرارتی نهفته در بخار وردی به توربین تبدیل به انری مکانیکی چرخشی محور توربین می شود . سومین و آخرین نوع از تبدیل انرژی در نیروگاههای بخاری ، تبدیل انرژی مکانکی موتور به انرژی الکتریکی می باشد که این تحول در ژنراتور نیروگاهها صورت می گیرد در نهایت انرژی الکتریکی توسط خطوط انتقال به مصرف کنندگان منتقل می شود در این فصل برآنیم تا تجهیزات اصلی یک نیروگاه از قبیل توربین ، دیگ بخار ، کندانسور و پمپ تغذیه ، به طور مجزا تجهیزات اصلی و جانبی این نیروگاههای مطرح می شود .

جدول ( ۱ ـ ۱ )

نیروگاهمکان جغرافیاییزمان بهره برداریتعداد واحدظرفیت واحد
(مگاوات)
مجموع تولید (مگاوات)
شهید سلیمینکا۶۰ – ۱۳۵۸۴۴۴۰۱۷۶۰
بندر عباسبندرعباس۶۴ – ۱۳۵۹۴۳۲۰۱۲۸۰
رامیناهواز۷۷ و ۶۰ – ۱۳۵۸۵۳۱۵۱۵۷۵
شهید رجاییقزوین۱۳۷۱۴۲۵۰۱۰۰۰
مفتح غربهمدان۱۳۷۳۴۲۵۰۱۰۰۰
اسلام آباداصفهان۶۰ – ۱۳۴۸۵۳۲۰ × ۲

۱۲۰ × ۱

۵/۳۷ × ۲

۸۳۵
شهید منتظریاصفهان۷۷ و ۶۸ – ۱۳۶۳۶۲۰۰۱۲۰۰
تبریزتبریز۶۸ – ۱۳۶۵۲۳۶۸۷۳۶
بیستونکرمانشاه۱۳۷۳۲۳۲۰۶۴۰
شهید منتظر قائمکرج۵۲ – ۱۳۵۰۴۲۵/۱۵۶۶۲۵
طوسمشهد۱۳۶۵۴۱۵۰۶۰۰
بعثتتهران۴۷ – ۱۳۴۶۳۵/۸۲۵/۲۴۷
شهید بهشتیلوشان۱۳۵۲۲۱۲۰۲۴۰
مشهدمشهد۵۳ – ۱۳۴۷۳۱۳ × ۱

۶۰ × ۲

۱۳۳
ایرانشهرایرانشهر۷۶ – ۱۳۷۵۲۶۴۱۲۸
زرندکرمان۱۳۵۲۲۳۰۶۰
شهید فیروزیتهران۱۳۳۸۴۵/۱۲۵۰

 

۱ ـ ۲ ـ دیگ بخار و تجهیزات جانبی آن

۱ ـ ۲ ـ ۱ ـ مقدمه

یکی از مهمترین تجهیزات در نیروگاههای بخاری ، دیگ بخار می باشد که در آن ، آب تغذیه شده توسط پمپ تغذیه با جذب حرارت ، به بخار پس تافته تبدیل می گردد . دیگر بخار نیروگاهها از نظر چـگونگی گرم کردن آب ورودی به دو نوع تقسیم می شوند :

الف ـ دیگ بخار درام دار

ب ـ دیگ بخار یک بار گذر

۱ ـ ۲ ـ ۲ ـ اکونومایزر

پس از اینکه گازهای کوره قسمتی از حرارت خود را به لوله های آب  و سوپرهیتـرها می دهد هنوز دارای مقدار قابل ملاحظهای حرارت می باشد که این حرارت همراه گازهایی اگر بدون استفاده از دودکش خارج شود از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبوده و راندمان دستگاه پایین خواهد بود لذا با استفاده از یک اکونومایزر از این حرارت باقیمانده استفاده می نمایند . اکونومایزر شامل تعدادی لوله های سری است که در آخرین مرحله مسیر گازهای حاصله از احتراق قرار گرفته و آب درون لوله ها گرم می شود . میزان افزایش درجه حرارت آب ورودی به اکونومایزر بستگی به طراحی دیگر بخار و حرارت موجود در گازهای خروجی از دیگ بخار دارد بعنوان مثال در نیروگاه طوس دمای آب ورودی به اکونومایزر ۲۴۲ درجه سانتی گراد و دمای خروجی ۲۹۴ درجه سانتی گراد می باشد و این در حالی است که در نیروگاه شهید محمد منتظری دمای آب ورودی ۲۴۴ درجه سانتی گراد و دمای آب خروجی ۳۶۶ درجه سانتی گراد ( با سوخت گاز در مشعلها ) می باشد . جایگاه این لوله ها پس از لوله های ری هیتر و سوپر هیتر در انتهای دیگ بخار است . باید توجه داشت که توزیع آب در این لوله ها باید یکنواخت باشد تا در قسمتهایی از لوله ها مایع گرم تبدیل به بخار نشود که در این صورت لوله ها صدمه خواهند دید .

۱ ـ ۲ ـ ۳ ـ درام

استوانه ای است به طول چندین متر و قطر داخلی ۵/۱ متر و ضخامت جدار حدود  ۱۲ سانتی متر از جنس فلز مقاوم در مقابل فشار و درجه حرارت . معمولاً از طریق نورد یک قطعه فلزی مستطیل شکل آنرا بصورت استوانه درآورده و دو لبه را به هم جوش می دهند . سپس قطعه های انتهایی را به صورت نیمکره به آن جوش می دهند . جنس ، طول ، قطر داخلی و ضخامت جداوره درام بستگی به بزرگی ، قدرت درجه حرارت و فشار بخار هر واحد دارد . درام به عنوان مخزن در دیگ بخار عمل می کند که دارای وظایف زیر است :

الف ـ جدا کردن قطرات از بخار آب

ب ـ عمل نمودن به عنوان مخزن ذخیره آب

ج ـ با استفاده از سطح آب درام می توان مقدار آب تغذیه به سیکل را کنترل نمود .

فشار درام در دیگ های بخار نیروگاههای شهید رجایی ، طوس ، شهید محمد منتظری و نکا به ترتیب برابر ۸/۱۶۹ ، ۴۵/۱۴۸ ، ۱۵۸ ، ۲۱۰ اتمسفر است .

 

برچسب های مرتبط, , , , , ,
Post Format


موضوعات :
,

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *